Sabtu, 11 Ogos 2012

Tip basuh seat & carpet kereta


Pertanyaan yang diajukan
papamama: salam.Bro minta tolong bleh? saya pakai wira sedan. masih setia menggunakan seat standard, Kusyen kete dah berpeta-peta macam2 benda dah tumpah kat kusyen tu.Saya ada anak kecik and kitaorg selalu jalan jauh. Ada la satu hari, anak saya tido pastu bila bangun, pampers dia penuh sampai air kencing tu meleleh sampai kena seat kereta.mcm tule klu ada anak kecik. so.macamana nak cuci seat tu jadi bersih macam asal, takde la nampak copok2..klu nak anta tempat cuci mahal..
Kalau aku rajin nak basuh sekali Carpet kete.Dah bau hapak rasanya.ingat nak wat sendiri je boring2 dok umah. apa cara yg betul & terbaik untuk bersihkan kusyen & carpet tu.Bahan apa nak guna & Teknik apa nak pakai sehingga boleh kembali seperti asal atau hampir seperti asal? Kalau kedai cuci kereta dorang caj berapa untuk cuci kusyen kereta?Perlu pakai mesin khas ke?
Jawapan kami..
Thanks bertanya dengan panjang lebar.. Macamner nak jawab ni..Pasal aku ni bukan tukang cuci seat dan tak bukak kedai cuci seat pun . Cuma ade sedikit info tak taulah kalau ianya berguna atau tak..
Kalau Cuci Seat Hantar CarWash..Kalau nak hantar ke kedai yang bersihkan seat selalu memang harga mahal .Tapi kena tanya dia..cuci pakai apa... takat pakai vacuum... pastu pakai cleaner je lap... baik tak payah... buat sendiri pon boleh.
Kalau kedai tu pakai steam extractor.... baru layan... memang confirm bersih.... bila dia extract dari seat tu...benda ni sedut kotoran yang melekat pada seat. air dalam cleaner tu makin lama makin kurang... pasal dia cuci seat tu.... haa,yang tu ok.. biasanya normal carwash takkan bukak seat tu.. dia basuh ngn chemical.. dia basahkan kain dengan chemical tu pastu kalau kotoran tu degil sental pakai berus.. lepas dah tu, dia akan tembak angin dan vacuum kusyen tu kasik kering..
Biasa klu hanta Carwash yang bebetul ada cucian seat kereta ni pakai steam extractor..yang ni memang macam bersih macam baru...sebab die bersihkan dan steam betul-betul pastu jemur kasi kering kaw-kaw punyer..Lama jugak nak tunggu siap, Dua tiga hari lah baru siap.Kalau pakai steam extractor ni aku tanye Carwash tempat aku selalu dia ambik upah Rm120-rm150 cam tu la..depan & blakang... tempat lain tak tau ler..
Kalau kereta lama, bau hapak mungkin datang dari kekotoran pada kusyen dan carpet dalam kereta tu. Cubalah "steam clean"bau kurang menyenangkan akan hilang.

Jenis2 Cleaner Seat kereta..
Erm,Kalau pasal nak cuci kete sendiri..Sekarang ni ada macam macam product stain remover untuk bersihkan Seat atau carpet tu... tapi saya tak tau nak recommend brand apa... pasal tak pernah try... setakat ni brand yang saya percaya Meguiars atau Autoglym.. but kalau tak ader cari ajer macam kat bawah ni..
Brand yang selalu jual kat pasaraya macam Meguiars, AutoGlym, Waxco dan Simple green
Dulu ada AMWAY ada kluarkan Magic Foam tapi sekarang ni AMWAY tak jual lagi benda tapi ada yang lain boleh cuci nama ia SA8. yang ni pun ok gak.
Kalau dah tak ade sangat susah nak cari ... guna aje Vanish Oxi, Jhonson Diversey atau Stain Devils ... boleh jugak kan... dari tak ader..
Tip2 membersihkan Seat kusyen kereta sendiri ..Buka kerusi dari tempatnya dan basahkan kusyen .Lumurkan sabun atau Spray all purpose cleaner pada bahagian yang ingin di bersihkan secukup rasa .Biarkan selama beberapa minit (20 Minit) Berus kan kesemua bahagian sehingga tanggal segala kekotorannya Tonyoh sikit sama ada dengan berus pastikan berus ni lembut je, kasar nanti rosak seat. Jirus air sehingga bersih
Lap kan dengan kain.. sepuas hati.Rendam kain dalam baldi dan perah betul betul.Ulangi langkah langkah di atas. Akhiri langkah dengan lap sit dengan kain yang betul betul kering
Jemurkan kusyen tersebut sehingga kering di bawah matahari terik selama 2 hari .Selepas kering pasangkan semula. (Tanda-tanda kering pastikan tiada air di bhg bawah seat (spongenye kering)
Jenis2 Carpet Foam
Yang ni Dry foam untuk cucian carpet... cuma carpet aje kan tak kisah lah korang nak gunakan jenis apakan... Nak guna sabun basuh baju pun boleh..Tip2 membersihkan Carpet kereta sendiri ..Kalau korang rajin nak basuh carpet sekali ni .. dah alang-alang bukak seat kereta.. basuh ler Carpet sekali...
Tanggalkan carpet dari tempatnya . Tepuk tepuk ngan kayu untuk buang pasir yang melekat.. Basahkan carpet dengan . Lumurkan Carpet foam tak kisah apa jenis pun . biar seketika foam tu meresap ..
Berus kan kesemua bahagian sehingga tanggal segala kekotorannya. Berus SABUT atau berus plastik. Jirus air sehingga bersih .kalau nak cepat kering lap pakai kain buruk.. Pastu
Jemurkan carpet tersebut sehingga kering bila sudah kering pasangkan semula.Kalau tak bebetul kering nanti bau hapak pulak...

Bila Baby terkencing atas kusyen kereta..
Perlu di ingat sekiranya kita ada baby kecil.. pastu tetiba pampers dia penuh sampai air kencing tu meleleh sampai kena seat kereta..itu dah di kira terkena najis mutawassitah.. perlu dibersihkan.. Sekiranya kusyen kereta yang terkena najis itu bersifat kulit atau plastik, mungkin perkara itu mudah untuk dibersihkan. Namun sekiranya kusyen yang dimaksudkan ini, kusyen yang menyerap air kencing itu, ia mungkin agak sukar untuk menghilangkan najis itu,
Jika ada alat vacum bolehlah menyedut air najis itu bagi menghilangkannya, Tetapi sekiranya tidak ada, maka dicadangkan mengambil beberapa helai kain kering yang menyerap dan lapkan pada permukaan itu. Selepas menggunakan satu kain, tukar kain yang lain dan lakukannya lagi sehingga air najis itu dapat dihilangkan sedaya mungkin. Kemudian, ambil air sekadar secawan, dan curahkan pada tempat terkena air kencing itu dan lapkannya lagi.
Dengan ini, ia dapat menghindari daripada merosakkan kusyen berkenaan. Lakukanlah sedaya yang termampu kerana Allah SWT tidak membebankan hamba-Nya melainkan sekadar apa yang termampu olehnya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan