Selasa, 25 September 2012

BLOGER PR ATAU PENCERAMAH BTN ?



SEORANG BLOGER WANITA YANG MENGGUNAKAN NAMA OMAK KAU 
DALAM BLOG BELIAU, BELIAU TELAH MENGHADIRI KURSUS BIRO TATANEGARA......TAPI SIAP DIA BUAT KENYATAAN TAK AKAN LUNTUR UNTUK SOKONG PR....?????
INGAT ???? KALAU DUIT BR1M PUN HANG KUTUK TAPI ANDA SEORANG SENARAI PENERIMA -MUSKIL ARJUNATAPA....TAPI RASA AKU CARA KUTUK MENUDUH, FITNAH MENFITNAH, FATWA DEMI FATWA, SOLAT HAJAT DAN PELBAGAI LAGI KEPINCANGAN  DAH  JADI KEBIASAAN ATAU RESMI PARTI PEMBANGKANG BAK KATA HASRAT MENGHALALKAN CARA....JADI BERSEDIA UNTUK MENJADI PEMBANGKANG UNTUK PENGGAL SETERUSNYA KITA TENGOK HARI NI KETUA MENTERI PENANG GAN TIMBALANNYA PULAK...KAMI DAH MUAK DENGAN DAKYAH2 PESONG SERTA CAKAP TAK SERUPA BIKIN, BUAT TAK NGAKU.. HARI NI SERANGAN BUKAN SETAKAT KEPADA  PM SEKELUAGA DAN MENTERI SAHAJA MALAH MULA MENYUSUP KE AGENSI-AGENSI KERAJAAN KALAU POLIS TU DAH LAMA DAH.. TAPI DEPA JUGAK HARI2 PI BUAT REPORT POLIS DAH MACAM MELUDAH KELANGIT DAH KU LIHAT.. BAGAIMANAPUN PIHAK BTN PERLU MEMANDANG SERIUS PERKARA INI.. TINDAKAN TEGAS PERLU LAH DIAMBIL KEATAS INDIVIDU TERSEBUT.. SAMA ADA TANGGUNG MALU ATAU TINDAKAN HANYA BTN YANG PERLU TAMPIL MEMBERI JAWAPANNYA.. HARI INI JALAN INI SEMAKIN BERLIKU KERNA MASA DEPAN BELUM TENTU MENJANJIKAN SYURGA BAGI MEREKA YANG GAGAL DAN MUDAH KECIWA...

Jumaat, 14 September 2012

Cara Atasi masalah aircond, bateri dan enjin

_______________________________
Masalah Aircond Tak Sejuk
_______________________________
Apa yang perlu dibuat.. First...Hidupkan temperature max dingin dan max blower. Periksa kipas pendingin condenser harus berputar, kemudian periksa sign glass kondisi tidak boleh terdapat buih udara didalamnya.kalau berbuih-buih itu tandanya gas dah nak habis... atau terdapat kebocoran gas berlaku pada pipe..

Periksa suhu hembusan angin dengan tangan.ada rasa tak wap aircond kat tapak tangan..
  • Kompressor perlu diselenggara setiap masa dan pastikan minyak pelincir dimasukkan ke dalam kompressor selepas topup gas.kalau Kompressor korang dah rosak, ada licking perlu diganti. Selalunya piping aircond ni sangat -sangat sensitif .. bocor sikit aje pon dah .... tak sedap..
  • Berlaku kebocoran pada penapis gas aircond (tabung berwarna perak)
  • Kapasitor korang pada cooling coil tidak berfungsi dan menyebabkan kereta korang cuma sejuk sewaktu bergerak sahaja, bila berhenti..kereta mula menjadi panas. Cuma tukar kapasitor pada cooling coil sahaja.
  • Radiator aircond bocor. Kebocoran boleh dilihat sekiranya terdapat tompok minyak pada radiator kereta korang.
_______________________________
Kereta Sekejap Hidup dan Sekejap Mati
_______________________________
a) Masalah distributor
  • Korang kena check distributor pada enjin, kadang-kadang api (elektrik) ada masuk dalam distributer tapi tak hidup gak sebab motor dalam distributeo tak dapat hasilkan elektrik ke plug.. Kalau korang nak tukar, korang kena beli satu set distributor sebijik .. Boleh cari di kedai potong atau recond di kedai sparepart kereta.
b) Masalah pam dalam tangki minyak

kemungkinan bocor pam, minyak tidak dapat di pam ke dalam enjin dan menyebabkan kereta sukar untuk dihidupkan.. kadang tu fuel filter dah lama tak tukar tu kemungkinan jugak tersumbat..yang ni pun kena tukar gak..
c) Masalah Suis Ignition
  • Suis ignition starter boleh jadi jugak. Masalah berlaku sekiranya litar terbakar atau litar terkena air atau memang dah nak rosak. So kena diganti juga..
d) Masalah Wiring Alarm Kereta
  • Kadangkala wiring yang lama juga boleh menyebabkan kereta kita tersengguk-sengguk di atas jalan dan mati. So di sini korang kena bawak kereta ke bengkel, minta dibuang segala wiring lama yang masih terpasang tetapi tidak digunakan kerana pada wiring alarm yang lama, terdapat transistor yang berfungsi memutuskan bekalan elektrik. So korang kena buang semua yang tidak digunakan ye.
e) Masalah Computer Box
  • Ni masalah berat, seberat harga komputer box tersebut. Boleh pokai poket korang..nak kena mintak tolong pomen check sama ada komputer box korang masih berfungsi dengan baik. So sama ada korang nak buat wiring balik atau tukar sebijik- sebijik. Aku sarankan korang tukar sebiji-sebiji lagi puas hati. Kalau korang nak hanta repair pun..harga lebih kurang sama mahalnya.
f) Tuning Balik Enjin Kereta
  • Kalau kereta korang sekejap hidup, sekejap tak. asyik mati tengah jalan aje..maybe korang kena hantar tuning balik enjin menggunakan perisian komputer. Ni bagi mereka yang pakai kereta berkomputer macam honda la.Hantar ke kedai servis yang boleh buat tuning, bukan semua kedai boleh buat.
_______________________________
Masalah Bateri Kereta Selalu Kong..
_______________________________
Penjagaan Bateri Sel Basah
perlukan penjagaan yang rapi kerana menggunakan airbateri.Biasanya ketahan bergantung kepada kekerapan penggunaan kenderaan.Untuk memastikan bateri jenis ini dalam keadaan yang baik, seeloknya seminggu sekali cheking balik air bateri (Kalau selalu pakai kereta pada waktu malam)
Periksa level air bateri anda.Kalau jarang-jarang pakai cubalah periksa 2 atau 3 minggu sekali. isi air bateri jangan lebih dan kurang dari tanda aras max dan min... jangan isi air bateri penuh ... nanti karang beteri tu akan kebung dan meletup pecah pulak karang..
Sel kering, tidak memerlukan penjagaan kerana tidak ada tempat untuk mengisi air bateri. Kalau indicator tuh warna hijau maksudnya bateri masih lagi bagus...jika warna hitam di tengah-tengah...dan putih di bahagian tepi indicator tuh maksud dia charging...so kene charge la.... merah or putih sahaja...bateri sudah kong ..tu kena ganti baru..
  • Recheck balik dah berapa lama korang pakai bateri tu. Jangka hayat bateri maksimum 2 tahun.
  • Check air bateri, kadang-kadang air bateri korang dah kurang (bagi yang pakai bateri basah)
  • Tengok samada bateri yang korang guna tu, sesuai tak dengan kereta korang. Contohnya model 60/70 untuk kereta 1.6 dan model 40 untuk kereta seperti kancil atau MyVi dan plat plumbum yang digunakan di dalam bateri tu. Jika banyak plat, lebih kuat bateri untuk menghasilkan cas dan lebih tahan.
  • Sekiranya masalah terjadi pada bateri baru, itu disebabkan bateri tersebut memang bermasalah tidak boleh menyimpan cas. So korang kena tukar lain kat kedai yang korang beli bateri tersebut.
  • Terdapat serbuk putih yang menyelaputi plat +ve dan -ve menyebabkan kereta korang tak boleh mengecas
Masalah Alternator
· Kalau bateri cepat kong. Lepas hantar cas kat kedai, dalam masa 3 hari terus kong balik. kalau korang tukar bateri baru pun stil sama. mesti altenetor rosak tak boleh cas bateri..Korang kena tukar baru atau recond. Kalau cari kat kedai potong pon boleh.
Suis
  • Korang kena pastikan setiap suis lampu kereta korang di padam. Kadang-kadang jenis yang lampu dah terbakar, kita tak dapat detect kan? so bila korang tak sedar yang korang tak tutup suis, secara tak disedari kereta korang akan makan bateri dengan cepat .
Aksesori
· Penggunaan seperti power amp yang watt besar, woofer, amp berchanel-chanel, pasang sistem audio, tv lagi, alarm kereta yang canggih manggih merupakan antara penyebab bateri korang cepat kong. Disarankan supaya korang pakai bateri yang besar atau groundkan wayar pada body kereta untuk balancekan jumlah tenaga yang digunakan. Korang pergi hantar kedai aksesori kereta, dorang tau la nak buat macam mana.
Peningnya bila kereta banyak rosak..

Masalah itu tak kan hilang selagi kita tak bijak untuk menanganinya..jadi terpulang ..Yang pastinya kena buat satu- satu dulu..

Tip rendah / lowered kereta

▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬ pesonaranting@blogsport.com▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬▬
Beberapa perkara yang perlu kita buat untuk membantu merendahkan kereta korang adalah dengan melakukan beberapa pengubahsuaian dengan menukar part-part standart kereta korang kepada part-part spot yang boleh membantu merendahkan kedudukan kereta korang.. antaranya ialah :
1) Tukar Spring Sport
Walau pun rasanya tak banyak membantu merendahkan kereta korang ..Carilah yang bersesuaian dengan performance kereta .. kena tengok jugak, cuba kira berapa lingkaran lebih berbanding spring stendard sedia ada tu... Cuba juga bandingkan ketinggian antara spring standert dan spring sport yang mana lebih rendah
Kalau nak masuk sport spring sahaja pun ok gak, tapi lam-lama absorber stendet tuh leh leaking.. kalo nak masuk sport spring sahaja better pakai yang branded lowering spring yang jenis baik :
- Eibach, GAB
- Jamex, Proride
- Tien, APM
- Kayaba RS
- Sachs
- H&R
Ukuran lowering sport spring pun kekadang ada orang tak puas hati, so sebelum beli sport spring tuh, tengok ukuran dia 45mm, 60mm, 80mm atau sebagainya.... tengok bebetul buat perbandingan kerana banyak perbezaan diantara ketinggian , jumlah gelung , diameter dan ketebalan besi spring juga menentukan performent kereta korang.. kat tepi spring tu selalunya ada tulis..
Jangan pulak dah beli nanti potong sport spring tuh lagi..makin lowered laa kereta tuh..dah hasilnya...rate spring akan lari dan kereta akan suffer masa kat cornering. Nak beli spring tuh, make sure yg ada pembalut pelindung supaya spring tuh tak direct contact dengan absorber punya tapak. Macam aku punya, Jamex, ada pembalut tuh..so ia akam mencegah spring dari direct contact. Kalu pakai spring lowered tapi spring tu lembut sangat pun handling kereta tetap tak sedap.

2) Penukaran Sport Absober
Yang sebenarnya absorber yang menentukan tahap ketinggian atau kerendahan sesebuah kereta. kalau nak tau absober tu tinggi atau lowered ke tak, kita check dan ukur tinggi antara kaki absorber dengan mangkuk yang nak tutup spring tu.. Ketinggian kaki absorber dengan mangkuk spring tu tak sama tinggi antara satu jenama dengan jenama lain...

Tukar spring dengan absorber skali gus sebab setiap sports spring yang di rekacipta dah kira berat/ketinggian (kg/mm) kereta..bila spring kereta dah direndahkan maka kestabilan kereta turut berubah..so absorber stock(dari pengeluar asal) dah tak relevan lagi.. Kalau beli Spring jenis baik, kena laa tukar rate absorber macam :
- Monroe Sensa Trac
- Koni
- Kayaba
3) Adjustable Absorber
Bagi yg ada modal lebih..boleh le sambar adjustable yang mana lagi banyak option yg boleh kita pilih..Pada pendapat saye la, adjustable ni bagus kalau untuk race jer.. kalau keta biasa pakai macam biasa-biasa aje cuma kelebihan dia kita boleh adjust ketinggian/ kerendahan kereta tu tanpa menukar spring dan tanpa mengorbankan keselesaan pemanduan..
OK.. kalau ko nak rendahkan kereta adjust ajer sedikit dengan menggunakan adjust wrench tool..Kalau pandai buat adjustable nie memang kite leh adjust sendiri..bukan susah pun...bukak tayar...pakai alat yg dia sediakan masa beli adjustable tu...

Kalau amik adjustable, baik yang betul-betul branded cam HWL & Titan brand luar baik punya dalam RM2000++ la. kalo adjustable yang Malaysia keluarkan seperti GAB,HWL,HOTBITZ harga bawah RM2000 sahaja...Tapi ni memang kompom OK. Pilih ajer nak yang camner , nak HI/LOW atau SOF/HARD cuma kebanyakan 'adjustable absorber' bergantung pada spring yang kita pilih. kadang tu'adjustable absorber' kita beli memang siap dah ade spring lagi.
4) Potong spring
Eeemmm Kadang tu ada yang ambil mudah kerana kosnya murah..Melakukan Spring Compress kemudian depan potong 2 lingkar ...dan belakang 3 lingkar... Bila lingkaran coil telah dipotong atau dibuang 1 lingkaran(turun 1 inci) akan menyebabkan shaft absorber menghentak terlalu kuat bila kereta masuk lubang atau terhentak dalam masa pemanduan yang ganas. Minyak hydraulik dan seal yg bertindak sebagai penahan kebocoran juga akan cepat rosak. Spring standard adalah sesuai untuk absorber standard kerana ia di design mengikut beban,ketinggian spring dan panjang max dan min shaft absorber.


atau ada yang siap bakar Spring kereta tu…Sampai kadang-kala ukuran dia sudah tidak tepat dan menggangu keselesaan untuk kita memandu coz hentakan jadi cepat kurang diserap dan tak berapa main.Itu yang kelihatan tinggi sebelah kedudukan kereta nampak tak stabil.. ketahanan coil spring jadi rendah..besi bila dipanaskan molekul dia akan berubah..tu yang menganggu kekuatan besi tersebut.. pastu nanti tahap lantunan kereta akan menjadi tinggi.... So Tolonglah jangan buat benda ni semua….
So it's yours...
Senang citer camni je lah....tahap modifikasi lowered kerete bergantung kepada cara pemanduan agresif/pasif tuan punya kerete tu sendiri dan juga kesesuaian jalan yg biasa dilalui oleh tuan punya kete tu.....

Kebaikan Lowered kereta
-Aku rasa lebih ramai orang lowered kan kereta untuk nampak cantik
-Corner yang lebih mantap dan tidaklah terlalu senang membuang ("sliding")
-Kestabilan kereta tu lebih kukuh bila kita mencilok.
-Kalau lowered pakai performance part mahal.. sure kereta lebih baik...

Kelemahan Lowered kereta
-Driveshaft cepat rosak.. Driveshaft boot senang koyak, pastu pasir masuk
-Lower arm dan driveshaft dah lari dari kedudukan degree yang sepatotnya..
-Tayar makan sebelah dalam atau luar,bearing cepat rosak
-Absorber cepat bocor..(terutama kalau potong spring laa)
-Allingment selalu lari nak buat allignment pun dah mahal
-Asal jumpa bunggol jalan sangkut, terpaksa jadi ular,skirting pecah, dan sebagainya
-Kereta melantun-melantun macam naik kuda
-Tak boleh bawak penumpang ramai-ramai ..
-Tayar selalu rosak bila tersagat pada body.


"Orang kata kalau tak nak dipukul badai jangan berumah ditepi pantai, tapi kalau dah tak kisah pasal badai... ape salahnyaa..."

Apa pun ini hanya pandangan saya sahaja... kalau apa-apa yang salah harap maaf dan sila perbetulkan kesalahan yang ada...

Sabtu, 8 September 2012

kuasa pilihan ditangan anda..


Tahu kah kita apa yg telah dijanjikan oleh para-para pemimpin 2008 yang lalu...
maka sebelum tarikh keramat 3hb mac 2008 di pelusuk negara kecuali serawak.. bergegar-gegarlah pentas-pentas, belakang2 lori dan depan dan  belakang rumah malah dikedai-kedai kopi media masa mahupun elektronik dan media maya hangat diperkatakan tentang menisfetor atau janji-janji yang menakjubkan ini.

Maka di beritakan hari demi hari minit demi minit dan setiap ronga saat yang ada tentang kepastian janji-janji tersebut yang memungkinkan semuanya akan dilaksanakan malam ada yang selepas 24jam ianya berkuasa sehingga lah kita termakan dengan janji-janji dari menisfetor tersebut ditambah dengan keadaan selesa dan mensabotaj calon parti menjadi agenda yang tidak dipilih bagi sesuatu jawatan da utama bagi ketua-ketua kawasan dari sebuah parti dominan , seterusnya tanpa memikirkan dengan waras..  kita tempatkan mereka dengan kuasa yang kita ada pada hari mengundi

Sebenarnya pilihan dan kuasa itu berada mutlak ditangan kita (bagi mereka yang mendaftar mengundi la). sekarang sudah mula ura-ura kedengaran tentang  pilihanraya umum yg baru (KE -13) dan sudah tentu kita akan dijanjikan dengan janji-janji yang baru.. yang rasanya lebih menarik dan lebih memeranjatkan.. maka adakah mereka terlupa atau melupakan terus janji-janji lama ( bak Kata MB selangor Menesfistor pilihanraya bukan satu janji).. atau adakah kita selesa hanya dengan janji-janji baru yang umpama memberi bulan dan bintang.. ataupun kita lebih selesa bersifat tengok tanpa sesekali menoleh kebelakang atau mungkin nak beri peluang atau disebab jawatan yang kita sandang..

Setelah sekali mencuba dan diberi peluang maka gunakan lah dengan sebaik-baiknya mungkin apa yang diperkatakan serta yang mereka memperedagangP dulu
tetapi sudah diberi peluang bukan lebih baik atau menyamai malah lebih mengelirukan dan alasan demi alasan dilemparkan termasuklah menyalahkan pemerintah yang terdahulu.. Malah lebih banyak salahlaku dalam pentabiran dalam sedar tidak sedar kita hari ini. Mungkin ini baru term pertama mana sama dengan yg dah 50 tahun tapi ditingalkan bukan negeri2 tersebut dalam keadaan daif miskin mahupun papa kedana sebagaimana MAK SALEH tingalkan dulu

Maka bila berjanji pasti ada golongan  serta orang yang disasarkan yang benar-benar memerlukan janji2 tersebut dan selalunya perlulah dikaji seledik apa yang patut dijanjikan untuk kita bukan untuk jadi popular atau meminta simpati, bagi aku ianya tak jejas apa2 pun.. apa pun janji mesti tunaikan kalau tak mampu kita kata kita tak mampu dan minta maaf atau menarik diri rasa itu ada lah lebih baik..

Sebab negara ini bukan untuk kita saja, ianya telah dipinjamkan kita dari generasi akan datang
maka pulanglah dengan baik malah lebih baik sebagaimana ianya dipulangkan kepada kita oleh atuk dan moyang kita... maka sayangilah negara ini kerna tiadalah tempat lain untuk dicurahkan bakti serta keringat selain negara inilah - negaramu negaraku jua -

PAS Terkencing Lagi Lepas Kena Sound Dengan DAP?

Ingat lagi tentang kisah bantahan Ronnie Liu (DAP) terhadap rancangan Majlis Daerah Kuala Selangor (MDKS) untuk menguatkuasakan undang-undang untuk mengasingkan antara lelaki dan wanita yang belum berkahwin dalam panggung wayang?
Apa sudah jadi dengan cadangan itu? .... Dah termasuk ke dalam ke telor YDP MDKS?.. oppss!! YDP Kuala Selangor mane ade telor.. heheh... pompuan daaa....
Apa tindakan MDKS apabila usaha murni untuk memelihara kehormatan dan maruah anak-anak muda beragama islam ditentang oleh diktator komunis dari DAP itu? 
Apa pula tindakan Parti Islam Sesat selamanya (PAS) untuk memperjuangkan niat suci murni MDKS yang mahu menguatkuasakan undang-undang islam dalam pentadbirannya?
Dari apa yang dilihat sekarang ialah PAS teramat takut untuk bersuara apatah lagi untuk membantah arahan tuhan baru mereka itu?
Mengapa saya berkata begitu adalah disebabkan tindakan PAS yang mendiamkan diri apabila di sergah oleh Ronnie Liu... 
Mengapa PAS terlalu takut kepada RONNI LIU? tidakkah PAS takut kepada ALLAH SWT?... Siapa tuhan yang PAS perjuangkan selama ini? adakan PAS bertuhankan RONNIE LIU?
Inikah parti yang berkokok di serata alam mengatakan merekalah pejuang islam sejati, walhal dalam isu sekecil mengasingkan antara lelaki dan wanita pun mereka tidak mampu selesaikan... itu belum cerita isu hudud... fikir-fikirkan.....