Ahad, 18 September 2011

SELANGOR:- pertempuran paling sukar dalam Pilihan Raya seterusnya?

Selangor, adalah negeri terkaya di negara ini, telah bersedia untuk menjadi yang lebih dicari aising pada kek untuk kedua-dua pembangkang dan Barisan Nasional (BN) dalam pilihan raya umum yang akan datang.
Namun, memenangi negeri ini akan menjadi pertempuran yang sukar, sama ada BN atau pakatan PAS-PKR-DAP.

Di tengah-tengah cakap-cakap bahawa pilihan raya umum akan menjelang, penganalisis melihat dari mata kepala mereka yang mana di Selangor, meramalkan kemungkinan pembangkang didapati sukar untuk mengekalkan negeri itu, atau BN mempunyai masa yang sukar memenangi kembali.

Penganalisis politik di Universiti Sains Malaysia, Dr Sivamurugan Pandian berkata, ia adalah satu rahsia terbuka bahawa BN menumpukan banyak usaha untuk menawan semula negeri itu.

"Landskap yang dinamik politik di Selangor, sekarang dengan orang yang lebih perbandaran dan muda menjadi pemilih, sudah tentu akan membuat ia lebih sukar untuk meramal siapa yang akan memenangi hati /undi. Saya percaya konvensyen BN Selangor pada 17 Sept seperti menumpahkan cahaya pada bagaimana Umno dan BN akan menghadapi cabaran.

Walaupun terdapat banyak isu yang melibatkan kerajaan negeri semasa ini, soalanya, Adakah Umno berjaya mengurangkan isu-isu sendiri di peringkat negeri, bahagian mahupun cawangan? Adakah parti mengenal pasti siapa yg sepatutnya memimpin dan menyatukan pasukan ini ?


"Umum" sama ada boleh Menteri Pertanian dan Industri Asas Tani  Datuk Seri Noh Omar atau ketua pembangkang Selangor, Datuk Mohamad Satim Diman, kedua-dua pemimpin yang dilihat  mampu memimpin Umno negeri.
 
Tetapi, kata Dr Sivamurugan, Umno juga boleh melihat di luar bulatan yang sedia ada untuk seseorang "yang boleh menenangkan semua kumpulan."- bernama 16hb sept

Konvensyen yang akan datang, katanya, perlu memberi tumpuan kepada keperluan untuk bersatu untuk memenangi kembali negeri ini.

"Setakat ini, jika anda meminta saya untuk mengadar keadaan, saya akan berkata ia masih 50-50. Ia akan menjadi sengit sehingga ke akhir. Terdapat begitu banyak kawasan-kawasan campuran."

Dr Sivamurugan berkata manakala jentera BN Selangor seolah-olah bekerja okay, hakikatnya perjuangan akan menjadi sukar kerana ia telah berurusan dengan "pendekatan porpular" yang diterima pakai oleh kerajaan negeri.

Kerajaan negeri PKR juga telah mengunakan semua jentera, sesuatu yang mereka tidak mempunyai akses kepada dalam pilihan raya umum 2008, katanya.

"Ini adalah titik yang paling kuat dan paling mencabar bahawa BN telah menghadapi," katanya.

Tony Pua, ketua publisiti DAP dan Timbalan Pengerusi Selangor DAP, berkata pada masa ini peratusan 53-47 dalam memihak kepada Pakatan.
Beliau bagaimanapun masih berkira-kira pengundi India dan Melayu, berkata kumpulan ini memainkan peranan yang penting di kawasan-kawasan separa bandar.
"Ia tidak akan mudah. ​​Kami selesa dalam bandar tetapi tidak di kawasan separa bandar, misalnya di tempat seperti Hulu Selangor dan Kapar (di mana) 10 peratus (sokongan) boleh swing cara sama ," beliau berkata.

Memetik Ijok sebagai contoh, Pua berkata, 29 peratus pengundi adalah dari masyarakat India, dan tanpa isu-isu menarik seperti yang dibangkitkan oleh Hindraf, kedudukan Menteri Besar Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim boleh dalam bahaya.
 
Ia akan menjadi sangat mencabar bagi Pakatan Rakyat di Selangor kerana BN telah meletakkan semua senjata apinya untuk memenangi semula negeri ini, kata beliau.

"Itulah sebabnya kerusi yang dimenangi akan memainkan peranan yang amat penting. Di Ijok, kita menang dengan kurang daripada 2,000 undi, Sekinchan dengan kurang daripada 200 undi, Teluk Datuk dengan undi 700 yang kurang kerusi yang kita menang dengan kurang daripada 2,000 undi dianggap marginal dan 'berisiko' kerusi akan menjadi ibu semua peperangan, tiada keraguan mengenainya, "katanya.

"Pada tahun 2008, lima hingga 10 kerusi yang kita kalah dengan kurang daripada 2,000 undi. Terdapat kira-kira 10 hingga 12 kerusi yang kita dilihat sebagai penting pada masa ini," katanya.

Satu lagi penganalisis Ong Kian Ming melihat senario kedua-dua pihak yang bermain strategi hardball, dengan kemungkinan Pakatan enggan untuk membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) jika pilihan raya umum ke-13 diadakan sebelum 2013.

Di Pulau Pinang dan Kedah, katanya, kerajaan persekutuan agak lebih akomodatif. Sebagai contoh, perjanjian air dan pengambil alihan aset air di Pulau Pinang telah dilihat sebagai memihak kepada kerajaan. "Tetapi, Selangor, ia adalah berbeza," katanya


 Negeri juga menghadapi banyak undercurrents politik termasuk senario Abdul Khalid didesak untuk memberi laluan untuk timbalan presiden PKR Azmin Ali.
Bagaimanapun, BN tidak lari dari masalah sendiri, salah satu yang mencari pengganti Datuk Seri Dr Mohamad Khir Toyo, bekas ketua Umno Selangor.
"Tiada Calon yang boleh diterima oleh semua," kata Ong.
Penganalisis politik Datuk Dr Denison Jayasooria pula berkata, masalah utama bagi BN di Selangor siapa yang boleh mengembalikan dan bagaimana ia boleh datang dengan alternatif kepada Pakatan Rakyat, termasuk pemimpin alternatif kepada Abdul Khalid.
"Apakah kerangka alternatif? Di mana BN Selangor? Anda tidak boleh melihat mereka. Khir kini berada di luar.
"Siapakah yang ini BN Selangor yang layak sebagai MB? Mereka telah tiada bintang yang semakin meningkat. Di Kedah, mereka telah Datuk Muhkriz (Tun Mahathir) dan beberapa orang yang lain," beliau berkata, sambil menambah bahawa BN perlu mengumumkan pemimpin yang berpotensi itu untuk menghadapi Abdul Khalid .
Penganalisis Norizan Sharif meramalkan ia akan menjadi satu persaingan yang rapat di Selangor dengan pihak tidak mampu memenangi majoriti dua pertiga.
"Kedua-dua pihak boleh menang kira-kira 16 kerusi setiap satu. Ini pada asasnya bermakna 32 daripada 56 kerusi negeri. Pertempuran akan pada baki tempoh 18bulan ," katanya, sambil menambah bahawa jika BN boleh meningkatkan sokongan popular sebanyak lima peratus, mempunyai peluang yang cerah memenangi Selangor kembali.
Norizan berkata beliau percaya bahawa tadbir urus dan kredibiliti pemimpin-pemimpin akan pergi jauh dalam memenangi undi.
"Apa yang membimbangkan ialah jika orang yang bosan dengan politik, mereka tidak boleh mengambil bahagian dalam pilihan raya umum akan datang. Jika ini berlaku, ia akan menjadi pertarungan yang sukar bagi demokrasi kita."

Tiada ulasan:

Catat Ulasan