Sabtu, 2 Julai 2011

Just to share


Just to share / ingatan kt korang seme....

 Semalam saya balik dari opis mcm biasa around 540 pm.saya
 ikut jalan syed
 putra sbb kat situ kurang jam & boleh cepat sampai
rumah ( 7 minit dah sampai vista).

Nak dijadikan citer, masa tgh syok borak ngan opismet yg
kebetulan menumpang
 saya ptg smlm, tiba2 ada sebuah motorbike ( 2 lelaki India) bg signal suh
 saya berenti kononnya ade sumthing wrong kt kete saya.
Lepas pk dalam 1 minit, saya cari tmpat slamat dan berenti kt tepi kiri jalan.

Then 2 india tu terus meluru ke kereta saya . dan dan tuh
jugak die simbah tayar kiri belah depan ngan air.

Then saya turunkan cermin kete sikit, tanye apehal..die
kata tayar kete saya berasap teruk... Die sambung lagi, katanye
tayar sy nak
meletup. Die beria suh saya kluar tengok keadaan tayar.> > Sa ya amik masa lagi 2 minit diskas ngan opismet kt sebelah
either nak kuar ke tak.

So end up with, sy kuar sorang2 while opismet tunggu dlm
keter . in case pape happen die bleh call sape2 dari dlm kete.

So India ni punye la beria tunjuk disc plat saya rosak. Die
punya gasket pun
dah nak cabut katanye. Kalau saya jalan jugak, ade
kemungkinan tayar kete saya meletup.

Die kata die keje shell (mmg pakai tshirt shell pun, tp
rasanye tshirt tu die curi je kot), so dia offer nak baiki. Dia kata
follow diorg ke bengkel diorg..dekat je katanye..

Sa ya yg masih terkejut tak leh pk panjang, saya kata kejap
saya nak tanye membe.

So saya masuk keter, lock pintu then call kawan2 saya tanye
pendapat.

Kawan2 saya kata jalan jer, kat rumah nnt baru recheck
condition tayar tu.

Nasib baik perjalanan dari opis ke rumah dekat jer, so saya
cakap la kt India tu kata saya nak gamble je bawak slow2 and recheck
kt service center nnt..

Dalam masa yg sama India tuh terus belek2 tayar keter saya
tuh, pastu bangun tunjuk kat opismet saya kata minyak break dah kuar
kat rim
( sambil tunjuk tangan die ade minyak hitam)..

India tu tak puas hati gak, die kata kalau you jalan jugak
nnt tayar you pecah.

Sa ya kata takpe. Then tiba2 die cakap angin tayar dah kuar
(x terpk lak saya kalau nak pecah x de masanye la angin nak kuar
sempoi2 bahasa).

Since kawan sy kata balik rumah dulu, so saya pun slow2
bawak keter tu ke rumah. Smpai je kt parking Vista , mmg sah tayar
kiri belah
depan tu flat.

Nak nangis pun ade rasanye. Sa ya check tayar tuh, saya
nampak penutup laluan angin tu longgar.

Sa ya pk satu jer, mesti India tuh dah punch benda2 tajam
kat tayar saya smpai pancit. Tp bila pk balik, kalau bocorkan camtuh
takes time gak utk angin kuar kan . Tp kes saya nih, jalan 2 minit
jer mcm dah
80% angin tu kuar dari tayar.

Sa ya bukak tayar tu then round bangsar n brickfield cari
kedai tayar. Since seme kedai dah tutup, saya gamble je gi pump
angin kt
stesen BHP seblah menara tu. Masa saya bukak penutup angin kt tayar
tuh, saya
perasan ade particle kaler putih terselit kat tengah tu.

Bila saya tarik je benda tuh, terus seme angin (yang
balance lagi 0.05% ) kuar.

Ya.. Sa ya dah dapat idea camana India tu confident jer cakap
angin dr tayar saya dah kuar. Sebab die dah letakkan particle tu kt
tayar sy masa saya tgh pikir2 nak kuar keter ker tak atau pun masa
saya tgh talk
to kawan2 saya tanye idea diorg.


Luckily saya & opismet tak ikut India tu ke bengkel
diorg yg only God knows where. Kalau tak mmg dah takde kt opis hari
ni kot...na ' uzubillah. .

Bila citer kat kawan saya, rupanye dah ade kes camni.
Guna modus operandi yg sama. Cumanye penjahat tu berjaya bawak
mangsa ke
'bengkel ' nya then kat sana mangsa di rompak / raped.

So kawan2, hati2 bila ade org suh berenti. Even jalan yg
saya lalu tu sibuk. Tapi tak denye diorg nak sibuk2 tgk kenapa kita
berenti tepi jalan.

Tapi smlm, opismet saya perasan , lepas berenti dlm 5
minit ada sorang brother ni singgah dan tunggu saya sampai la saya
gerak balik.
 
Pastu sempat die pesan kat saya, katanye ' jalan jer
dik, ni tipu jer. Diorg nak cari duit ' .

 Alhamdulillah Allah masih beri peluang kat saya

Kepada sahabat tolong pastikan ketika tuan puan tidur tiada selipar
getah atau stokin atau apa2 benda lembut didepan rumah anda..

Ini terjadi pada adik saya yg rumahnya hampir berjaya dipecah masuk.
Disebabkan adik saya terjaga pencuri tersebut semua melarikan diri.

Modus operandi- Stokin digunakan untuk membalut mangga besi supaya tak
berbunyi, Selipar getah diselit dikeliling di celah2 gril/pagar besi
untuk mengelakan dia dari berbunyi. Kertas suratkhabar juga digunakan
untuk mengelakkan sebarang bunyi ketika aktiviti mereka..

So make sure tiada benda2 yg telah saya sebut diatas bersepah dihadapan
rumah..Sekarang ni pencuri semakin educated! berhati-hati....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan