Rabu, 11 Mei 2011

"Ini lah kerja UMNO dan BN"

mana mungkin semua kesalahan diletakan diatas pemerintah, UMNO dan BN ajer.. walaupun apa sekali pun ciptaan allah itu maka maha sempurnalah kejadiannya sebagaimana pula kalau ciptaan manusia itu bukankah ianya dari ilham NYA juga... maka hampir sempurna jugalah ciptaan manusia itu. Dijadikan cerita musibah maha besar yg pernah melanda dunia dizaman ini teringat kita jepun dengan gegarnya dengan tsunami nya baru2 ini.. apakah yg kita dapat dari sana. maka mulalah ku hubungi kenalan yg masih ader disana mahupun sumber2 dari internet. dimana terjumpalah aku sekumpulan bangsa yg mempunyai sifat ukwah dan petrotisma yg tinggi.. kita lihat suatu bangsa yg cukup bersedia dengan fizikal dan mentalnya.. kita lihat rakyatnya, perkerja yg taan serta sanggup berkorban utk keselamatan org lain. contoh kilang nukelar nya.. sukarelawan yg hanya terdiri dari bangsa nya ajer.. disepanjang pintu masuk kenegara itu pasti kita tergamit dengan ucapan terima kasih yang tanpa henti diberrikan pada sukarelawan seluruh dunia yg datang nak membantu.. termasuk nelayan2 jepun yang turun ke laut semata-mata hanya utk ikan yg ditangkap disumbangkan kepada mangsa2 tsunami tersebut.. dan sikap dan bangsanya yang tidak pernah berkira dalam segala hal kepada negara dan kerajaannya.. maka teronta ronta serta semakin tabsut aku ingin mengatahui apa yg istimewanya org jepun ini dimulakan cerita dari kekawanku yg masih disana tentang budaya mereka berkerja pun sungguh berbeza dgn malaysia dalam perangkara mereka setiap suatu ciptaan yg memerlukan setahun penyelidikan disana bersamaan 15 tahun cara berkerja kalau dilaksana kan di malaysia..mungkin itu yg diilhamkan oleh TUN  M suruh kita pandang ke timur.. dan banyak gambar2 kita bolih dapat diinternet tentang tata kerja mereka mungkin soalan2 ini seharusnya kita pandang2 lihat2
1. mengapa tiada dalam list org terkaya dunia dari negara matahari terbit ini sedangkan banyak jenama2 mereka yg gah dan gagah malah telah mula perniagaan beratus tahun dahulu lagi (TOYOTA)
2. adakah kerana sikap
(jalan yang musnah dapat dibaiki dlm masa seminggu selepas bencana)
3. atau akal yg diberi utk diperlihatkan sejarah dan ditafsirkan sebaik mungkin
tuhan turunkan musibah untuk kita lihatnya dengan mata kasar dan juga mata hati..semoga ada pembelajaran dan pengajaran untuk dicontohi..

Tiada ulasan:

Catat Ulasan